JanneOlsen

Avoin kirje päivähoidon päälliköille

• Avoin kirje päivähoidon päälliköille

Arvoisa päivähoidon- ja/tai varhaiskasvatuksen päällikkö

Juha Sipilän muodostama perusporvarihallitus on päättänyt hallitusohjelmassaan ottaa lapset ja lapsiperheet merkittävään rooliin säästötalkoissa. Perusporvarihallitus kaavailee mm. subjektiivisen päivähoidon rajaamista ja päivähoidon hoitajamitoituksien keventämistä yli 3-vuotiaiden lasten osalta. Kuntapäättäjänä ja perheenisänä olen ihmetellyt kovasti uutisointia ja kannanottoja, joissa kuntien päivähoidon päälliköt ja kunnanjohtajat ovat suhtautuneet myönteisesti edellä mainittuihin suunnitelmiin.

Kuntien taloustilanne on tiukka, se tiedetään. Säästöjä haetaan kaikilta tulosalueilta, eikä päivähoito ole tässä poikkeus. Silti olisi monesti syytä pysähytä miettimään, mitkä leikkaukset tuovat todellisuuden säästöjä. Päivähoidon ryhmäkokojen suurentaminen ei ainakaan niitä säästöjä tuo. Vaikka en varhaiskasvatualalla työskentelekään, olen kuitenkin hyvin tietoinen siitä, että liian monessa päiväkodissa henkilöstö vetelee äärirajoilla jo nyt. Väsyneet työntekijät ovat kertoneet, että eivät ole esimerkiksi ehtineet käydä vessassa koko työpäivän aikana! Henkilökunta uupuu ja päivähoidon laatu kärsii. Tiedän, että suurin osa varhaiskasvatuksen henkilöstöstä on niin sinnikkäitä ja tunnollisia, etteivät he hevillä sairauslomalle hakeudu vaan yrittävät sinnitellä viimeiseen asti ja pyrkivät hoitamaan tehtävänsä niin hyvin kuin mahdollista. Siitä saatte olla onnellisia, että Teille on suotu näin periksiantamattomia työntekijöitä. Jos tavalliseen päiväkotiryhmään laitettaisiin kunnan johto ja luottamushenkilöt vaikkapa viikoksi, suurin osa ottaisi lopputilin jo ensimmäisinä päivinä.

Te arvoisat päivähoidon päälliköt olette päiväkotien lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien äänitorvia. Teidän tehtävänänne on seisoa työntekijöiden tukena ja turvana etenkin vaikeina aikoina ja suorastaan tyrmätä sellaiset esitykset, jotka uhkaisivat heikentää kunnan päivähoidon laatua, henkilökunnan työhyvintointia ja lasten turvallisuutta. Siitä huolimatta, vaikka päättäjät kuinka hengittäisivät niskaan. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä ja antaa julkisuuteen lausuntoja, että "kyllä me pärjätään kun on pakko" ja "leikkausaikeet ei tunnu mahdottomilta". Ei pidä paikkaansa! Päivähoidon henkilökunta on hätää kärsimässä ja he suorastaan pelkäävät tulevaisuutta varhaiskasvatusalalla. Teidän tehtävä tässä vaiheessa on tehdä päättäjät tietoiseksi siitä, millaisia käytännön vaikutuksia varhaiskasvatukseen kaavailtujen säästöjen toteutuessa olisi. Alkajaisiksi voitte tutustua vaikkapa muutama vuosi sitten tehtyyn THL:n laajaan tutkimukseen 90-luvun laman lapsista, jolloin hallitus haki säästöjä lasten kustannuksella. Tutkimus osoitti koruttomasti sen, että huomattavalla osalla sen ajan lapsista esiintyi myöhemmin erilaisia ongelmia mielenterveysongelmista rikollisuuteen. Toivottavasti meidän nykyiset lapset nähtäisiin ennemminkin satsauskohteena, kuin säästökohteena.

Kunnioittaen,

Janne Olsen

perheenisä ja torniolainen kaupunginvaltuutettu (sd.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija