JanneOlsen

Idea hallitukselle: Luopukaa työmarkkinatuen kuntaosuudesta

 

Työ- ja oikeusministeri Jari Lindström (ps.) ilmoitti tänään ottavansa ideoita vastaan myös oppositiolta työttömyyden taittamiseksi. Vaikka en oppositioon suoranaisesti kuulukaan, on minulla silti pari ideaa Lindströmille ja koko hallitukselle, jolla työttömyyttä voidaan ainakin lievittää.

 

Työmarkkinatuen kuntaosuutta, eli kansankielellä "Kelan sakkoa" kunnat maksavat yli 300 päivää työttömänä olleiden työmarkkinatuesta 50% ja yli 1000 päivää työttömänä olleiden työmarkkinatuesta jo 70%. Keskikokoisessakin kaupungissa "Kelan sakkoja" maksetaan 200 000 - 300 000€ kuukaudessa, isoissa kaupungeissa tietysti monin verroin enemmän. Jos nämä sakkomaksut vapautettaisiin kuntien käyttöön työllistämisen edistämiseksi, syntyisi julkiselle sektorille todennäköisesti lisää työpaikkoja.

 

Myös SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen viime syksyinen ehdotus, jossa työttömän peruspäiväraha annetaan sellaiselle yhtiölle tai yhdistykselle, joka työllistää kyseisen työttömän työehtosopimuksen mukaisella palkalla on mainio. Rinteen ehdotus on eräänlainen palkkatukityön malli, joka varmuudella laskisi yritysten kynnystä palkata työtön töihin.

 

Yksi idea, joka toki sotii kaikkia hallituksen tähän astisia linjauksia vastaan, on yksinkertainen: satsaaminen työllisyyden hoitoon. Etenkin nuorten työllistyminen suoraan avoimilta työmarkkinoilta heti ammattiin valmistumisen jälkeen on haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Avoimien työpaikkojen työkokemusvaatimuksena on lähes poikkeuksetta 1-5 vuotta. Miten vastavalmistunut 19-vuotias nuori voi työllistyä, jos työkokemusta ei ole?

 

Jotta työttömyys saadaan taittumaan, hallituksen tulee miettiä erilaisia keinoja, kuinka työttömän palkkaaminen tehdään työnantajalle houkuttelevammaksi. Näkisin, että työmarkkinatuen kuntaosuudesta luopuminen ja palkkatuen kehittäminen Rinteen ehdotuksen tapaiseksi olisivat ainakin keinoja, joista olisi hyvä aloittaa.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kiitos. Palkkatukeen tulee lisäelementti kun työttömyysturvaa voi jatkossa käyttää peruspäivärahan osalta myös palkkatukeen. Lisäksi starttirahaan ja liikkuvuusavustukseen.

Idea KELA-sakkojen osalta ei ole ihan uusi. Sitä ovat monet alueet ja kunnat esittäneet. Kysyn kuitenkin, että miiksi sakkomaksu on alunperin keksitty? Kunnat joutuvat maksamaan puolet pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuesta, jos ne eivät aktivoi työtöntä 500 päivän kuluessa.
Miten sen rahan palauttaminen kunnille toisi innon työllistää eli aktivoida? Ja nämä kysymykset ihan ilman sarvia ja hampaita.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Samaa ihmettelin minäkin. Siis nythän kunnalla on selkeä taloudellinen intressi työllistää porukkaa, kun palkkakustannuksista efektiivisesti vähenee sakkojen osuus.

Toisaalta budjetti- ja rekrytointipäätökset tehdään eri paikoissa kunnassa. Rekrytoijan osasto ei varmasti hyödy sakkojen poistosta vaan poliitikot panevat sitten sen rahan johonkin muualle. Insentiivit eivät johda sylttytehtaalle saakka.

Palkkatuki on kyllä omituinen tapa toimia. Eikö fiksumpaa olisi vain alentaa työn sivukuluja kaikilta? Tällöin hyödyn korjaisivat kaikki jotka työllistävät eikä vain kourallinen firmoista? Työn hinta on kaikilla kuitenkin se tärkeä asia.

Käyttäjän JanneOlsen kuva
Janne Olsen

Ensinnäkin erinomaisen hienoa, että ministeri vastaa kirjoitukseeni. Arvostan sitä todella ja kertoo Teidän asenteesta ministerin tehtävää kohtaan.

Työskentelen pitkäaikaistyöttömien parissa ja olen etulinjassa aktivoimassa työttömiä erilaisiin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Jos "oikea työ" jätetään pois laskuista, ainoiksi toimenpiteiksi jää käytännössä työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta. KELA-sakkojen palauttaminen kunnille ja rahojen velvoittava käyttö nimenomaan työllistämiseen innostaisi kuntia varmasti työllistämään pitkäaikaistyöttömiä.

Tällä hetkellä työmarkkinatuen kuntaosuus on kunnille pelkkä menoerä. Jos kuntaosuus jäisikin kunnan käyttöön ehdollisesti siten, että se pitää käyttää pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen, tuloksia saattaisi syntyä. Jos kuntaosuutta ei todellisuudessa käytetäkään työttömien aktivoimiseen, niin siinä tapauksessa sakkomaksu realisoituisi maksettavaksi siltä osin, kun raha jää käyttämättä.

Nyt kun saatiin ministeri "linjoille" niin otetaanpa puheeksi vielä nämä yli 1000 päivää työttömänä olleet henkilöt, joiden työmarkkinatuesta kunnat maksavat kuntaosuutta jo 70%. Eikö Teidänkin mielestä ole erikoista, että käytännössä täysin työkyvyttömät henkilöt roikkuvat pitkäaikaistyöttömien listoilla vain sen takia, että eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle tai sairauspäivärahaoikeus on käytetty ja sen takia nostavat työmarkkinatukea ja ovat "nostamassa" työttömyyslukuja rumemmaksi. Noissa yli 1000 päivää työttömänä olevissa on ihan oikeasti liikuntakyvyttömiä ihmisiä. Eikö heitä pitäisi karsia pitkäaikaistyöttömien listoilta pois ja oikeiden palveluiden/etuuksien piiriin? Kirjoitin asiasta taannoin myös blogikirjoituksen: http://janneolsen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215655-...

Kiitos vielä kerran vastauksesta! Hyvää tulevaa kesää ja voimia haastavaan tehtävään :)

Toimituksen poiminnat